vineri, 18 septembrie 2009

Metroul usor a ingreunat traficul auto in patru cartiere pana la paralizie

Ca sa ajungi cu masina de la Casa Presei Libere in cartierul Ghencea iti trebuie aproape 60 de minute. Daca prinzi o ora "de varf", mai rapid e mersul pe jos. "Metroul usor" a transformat vestul Capitalei intr-un haos cu strazi blocate, intersectii pline de masini si cozi de cate un kilometru la care asteapta zeci de "ghinionisti". Bucuresti, 5 noiembrie, ora 13: primul obstacol pe traseul Piata Presei Libere-cartierul Ghencea e un nou semn de "interzis" fixat in apropiere de Facultatea de Agricultura. Soferii se bulucesc pe variantele existente - doua stradute inguste cu stopuri la care stai 5 minute. Pe Bulevardul 1 Mai deja exista trei sensuri de circulatie. Soferii RATB-ului au gasit solutia: merg pe contrasens sau pe linia de tramvai, autobuzele aruncandu-i pe ceilalti soferi in buza trotuarelor. In apropiere de Podul Grant, o traversare seamana cu o cursa de atletism: pietonii sar balustradele mai ceva ca la o suta metri garduri. Dupa ce scapi de pod si de parapetii inalti care incadreaza linia metroului, dai in ambuteiajul de la Piata Crangasi, acolo unde drumul se ingusteaza. Moto-ul intersectiei e: "Baga-te, ba adormitule, baga-te-as eu...". Te mai tarai cativa zeci de metri si dai de coada de masini care asteapta la semaforul aflat tocmai la Pasajul Lujerului. Adica la o departare de un kilometru. Mergi "la pas", in timp ce, pe langa tine, ceilalti soferi se inghesuie unul in celalalt pana fac schimb de vopsele. Altii "isi taie fata", se injura sau urla din claxoane. Pasajul Lujerului e ca o grota plina de fum prin care se vad zeci de luminite rosii - stopurile celor care au avut ghinionul sa intre si sa ramana blocati in trecerea subterana. Uneori motoarele fierb, iar coloana face slalom printre masini cu luminile de avarie puse. Toate intersectiile de pe acest traseu inseamna un ambuteiaj care intra in panica atunci cand apare tramvaiul pe post de metrou. Atunci poti asculta un nou cor de injuraturi si blesteme. Cele mai multe cad pe capul lui Basescu. Primaria Generala se scuza, dand vina pe Consiliul General. In mai, cand au demarat lucrarile, in valoare de 15 milioane de dolari, se stia ca soferii vor ramane fara o banda de circulatie, edilii sustin ca au cerut sa se lipeasca de proiectul metroului de suprafata si modernizarea strazilor aferente. De bine, de rau, tramvaiul rapid a fost pus pe sine. Largirea strazilor n-a mai trecut insa de Consiliul General. "Am incercat sa largim carosabilul si am si demarat cateva lucrari pe portiunile de langa peroanele statiilor", ne-a declarat dl Gheorghe Udriste, directorul Directiei Transporturi din cadrul Primariei Capitalei. "Din cauza ca ne lipsea finantarea, i-am convins pe constructori sa lucreze pe datorie. Numai la CCCF avem de achitat 12 miliarde de lei." Pana sa se aprobe un nou buget, a venit iarna, asa ca blocajele vor deveni o permanenta, minimum sapte-opt luni de zile. Cele cateva minute pe care le economisesc calatorii cu metroul usor ii "costa" aproape jumatate de ora si multa benzina in plus, dar si o groaza de nervi, pe soferii care folosesc acelasi traseu.