sâmbătă, 21 februarie 2009

"Am murit acum doi ani"

O femeie din Pitesti a fost omorata in acte de functionari. Acum trebuie sa demonstreze, in justitie, ca traieste.

Filoftea Doina Popescu din Pitesti are 55 de ani, lucreaza (este casiera la statia CFR Curtea de Arges), are grija de nepoti si o dor picioarele. In evidentele statului este insa moarta din data de 29 noiembrie 2005. Asa ca femeia umbla acum sa obtina actele prin care sa demonstreze statului roman si functionarilor acestuia ca este totusi foarte vie.

„M-am dus la politie sa-mi scot cazierul. Fata mea e in Grecia si trebuia sa plec la ea, ca se opereaza. Dar am aflat ca nu mai figurez in evidentele statului roman ca o persoana cu drepturi pentru ca am murit in 2005”, povesteste femeia.

De la Serviciul de Evidenta Informatizata a Persoanei din Pitesti a fost trimisa la Bucuresti, la Biroul
de Stare Civila al Sectorului 4, acolo unde fusese eliberat certificatul de deces 4.167/29.XI.2005. „De la Gara de Nord, un taximetrist mi-a luat 800.000 pana acolo”, spune femeia.

I s-a aratat un certificat de deces, dar nu i s-a eliberat o copie pentru ca, potrivit legii, doar apartinatorii au dreptul la asa ceva. Pentru detalii au trimis-o la sediul din Drumul
Taberei al Institutului National de Evidenta a Persoanelor. „Acolo n-am mai mers pentru ca nu stiam unde este si nici nu mai aveam bani. Abia am ajuns acasa”, plange Filofteia Popescu.

Inviere numai cu OK de la judecator

Medicul
de familie al femeii, Nicolae Toboiu, spune ca la inceputul acestui an a primit o hartie de la Casa de Asigurari prin care era informat ca pacienta lui a fost declarata decedata. „Cand a venit la cabinet, am ramas mut”, spune medicul.

Apoi, vineri, la putin timp
dupa ce femeia a inceput sa faca valuri, a primit o noua hartie prin care Filoftea Popescu era declarata vie. „E ca un nou-nascut la noi”, glumeste doctorul.

Totusi, ca sa-si reintre in drepturile de om viu, femeii ii trebuie o hotarare judecatoreasca. „Anularea, modificarea, rectificarea sau completarea actelor de stare civila si a mentiunilor inscrise pe acestea se pot face numai in temeiul unei hotarari judecatoresti definitive si irevocabile”, prevede Legea cu privire la actele de stare civila.

Filofteia Popescu a consultat un avocat si a aflat ca urmeaza o procedura costisitoare. „Avocatul mi-a zis ca ma costa 500 de lei. Dar de ce sa platesc eu ca sa dovedesc faptul ca nu am murit?!”, este contrariata femeia.

„E o greseala, se mai intampla”

I-am cerut explicatii Danielei Trandafirescu, sefa Serviciului de Evidenta Informatizata a Persoanei Pitesti. Ne-a spus ca Filoftea Popescu si-a primit cazierul si ca situatia a revenit la normal.

„Cel care a gresit nu mai lucreaza aici. E o greseala, se mai intampla. Actele astea vin din toata tara si intra in serverul de la Bucuresti. Cine stie ce s-a intamplat? Acum, femeia si-a luat cazierul, s-a rezolvat, care mai este problema?”, ne-a declarat Daniela Trandafirescu.

Un mister in plus


Unde s-au dus banii platiti la asigurari?

In cei doi ani cat a fost teoretic moarta, Filoftea Popescu a platit toate asigurarile sociale si de sanatate. „Unde s-or fi dus banii mei? Ce ma fac, ca peste doi ani ies la pensie”, se intreaba femeia. Seful Casei de Asigurari de Sanatate Arges, Valeriu Acatrinei, spune ca institutia a actionat in urma instiintarii primite de la politie: „Noi primim lista cu persoanele decedate, iar pe lista era si doamna in cauza. Daca ea a mers in aceasta perioada la serviciu si i-au fost retinute sumele pentru fondul CAS inseamna ca banii au ajuns in acest fond, pentru ca sunt virati automat.”

„Cazul e destul de complicat”, recunoaste si comisarul-sef Ionel Ispir, comandantul Politiei Curtea de Arges. „E nevoie de o ancheta pentru a se vedea unde s-au dus banii”, spune comisarul-sef.