sâmbătă, 21 februarie 2009

Artistul care a ratat un Stradivarius

Gabriel Croitoru a fost privat, timp
de opt ani, sa cante pe o vioara Stradivarius, desi a castigat concursul organizat de Ministerul Culturii care ii dadea acest drept. » "Un Stradivarius nu te ajuta sa canti mai bine. Acest lucru depinde doar de aptitudinile tale. Te bucuri, insa, de o alta perceptie din partea publicului", spune artistul in varsta de 41 de ani. » "Sper sa mi se acorde pentru o perioada vioara recuperata de la Madalin Voicu. Daca ministerul va organiza un nou concurs, nu ma voi mai
prezenta", ne-a precizat Gabriel Croitoru.

Prima aparitie pe scena a fost la 9 ani. Atunci am cantat cu Orchestra Simfonica din Galati concertul Adelaide de Mozart. Nu eram un copil prea inalt si ma simteam atat de mititel pe scena. Se uita lumea incantata la un copil cat o gargarita care scotea sunete dintr-o vioara si ele se auzeau pretutindeni, isi aminteste profesorul.
Usa pe care a intrat si care avea sa il duca, la un moment dat, alaturi de London Royal Philharmonic sau Gewandhaus Leipzig Orchestra i-a fost deschisa intamplator. Canta pe un hol cand cineva
i-a spus tatalui ca fiul sau ar fi talentat. Cunoscandu-l pe profesorul de vioara din oras, a ajuns sa studieze acest instrument.
"Cand am implinit 11 ani, parintii mei au decis sa se mute definitiv la Bucuresti. Profesorul meu din Galati ne-a spus ca se simte depasit de progresele pe care le-am facut. Dar daca vrem sa progresam, ne recomanda sa urmam lectii cu solistul Filarmonicii din Bucuresti. Asa au fost convinsi parintii mei sa vina in Capitala", rememoreaza artistul. La 14 ani a cucerit primul premiu international - Henryk Wieniawski - in Polonia. A urmat, firesc, Liceul Enescu si Conservatorul… "Am avut o copilarie normala. Munceam trei sau patru ore pe zi, in plus
fata de ceea ce faceam la scoala. Nimic nu s-a schimbat – repet acasa acum ca si atunci. Oricum, daca ne raportam la numarul celor care au inceput studiul unui instrument, foarte putini sunt cei care, in final, ies pe scena", crede Gabriel.

"De opt ani astept sa cant
la acel instrument"
In 1998, statul roman anunta organizarea unui concurs in urma caruia unui tanar artist i se oferea posibilitatea de a canta pe o vioara Stradivarius. Instrumentul in cauza fusese cumparat de statul roman pentru artistul Ion Voicu. La moartea acestuia, in 1997, vioara a ramas in posesia lui Madalin Voicu, fiul ilustrului artist. Dupa numeroase presiuni, Madalin a predat, in urma cu doua saptamani, vioara.
» "Romania libera": Cum ati ajuns sa participati la concurs?
Gabriel Croitoru: Eu urma sa sustin un concert pe 12 septembrie 1998, in Constanta, alaturi de Orchestra din Barcelona. La putin timp dupa ce am stabilit data concertului, s-a anuntat ca in aceeasi zi se va organiza, la Bucuresti, concursul pentru incredintarea viorii Stradivarius. Norocul meu a fost ca dirjiorul orchestrei a anulat concertul. La concursul de dosare s-au prezentat trei concurenti. Era obligatoriu sa fi inregistrat discuri internationale, sa fi obtinut premii importante, sa fi concertat cu orchestre simfonice de prestigiu. La concursul propriu-zis am fost singurul care s-a prezentat. I-am spus lordului Yehudi Menuhin, care prezida comisia, sa imi spuna ce repertoriu vrea sa ii prezint. La sfarsitul reprezentatiei mele, s-a ridicat in picioare extrem de incantat si mi-a spus ca din punctul lui de vedere concursul s-a incheiat. A cerut vioara pentru a mi-o inmana. Ion Caramitru s-a uitat spre Madalin, iar acesta a spus ca nu are vioara la el.